Saturday, March 10, 2007

جشن های ایرانی - 3

جشن آذرگان - روز آذر از ماه آذر نهمین روز از آذرماه باستانی / 3 آذر خورشیدی
آذر به معنی آتش است؛ ویکی دیگر از چهار آخیش (عنصر پاک کننده) نزد زرتشتیان است. زرتشتیان در جشن آذرگان مانند سایر جشن ها با لباس آراسته و تمیز و آدریان ها می روند و با خواندن نیایش (بخشی از اوستا)اهورامزدا را سپاس گفته و پس از نیایش به شادی می پردازند.

جشن دیگان - دی به معنای دادار و آفریدگار است و در نامه های اوستایی اغلب به جای واژه اهورامزدا به کار رفته است. اگر با نام سی روز ماه توجه کنید، مشاهده می نمایید که روزهای هشتم، پانزدهم و بیست و سوم هر ماه به نام دی نام گذاری شده که برای تمیز آن ها از یکدیگر، هر یک به نام روز بعدش خوانده شده است و اورمزد که آن هم نام خداوند می باشد. بدین گونه اورمزد، دی بآذر، دی بمهر و دی بدین و بنابراین در ماه دی چهار روز به نام خدا نامیده شده و در این ماه چهار بار جشن دیگان برگزار می شود.

جشن بهمگان - روز وهمن از ماه بهمن دومین روز از بهمن ماه باستان / 26 دی خورشیدی
بهمن از واژه اوستایی وهومن به معنی اندیشه نیک می باشد. وهمن یکی از امشاسپندان نزدیک به درگاه اهورامزدا می باشد. در این روز زرتشتیان از کشتن حیوانات سودمند و خوردن گوشت آنان خودداری می نمایند.

جشن اسفندگان - روز سپندارمزد پنجمین روز از اسفند ماه/ 29 بهمن ماه خورشیدی
سپندارمزد نگهبان زمین است و از آنحا که زمین مانند زنان در زندگی انسان نقش باروری و باردهی دارد، جشن اسفندگان برای گرامی داشت زنان نیکوکار برگزار می گردد. زرتشتیان این روز را به نام روز زن و روز مادر جشن می گیرند. واژه سپندارمزد در اوستا سپنته آرمئی آمده است و به معنای فروتنی و بردباری است

No comments: