Tuesday, April 17, 2007

احمدی نژاد: سد سیوند تا آخر هفته آبگیری می شود

سلام،
شنیدیم که قرار آبگیری سد سیوند شروع بشه....ولی هرچی تو خبرگزاری های داخلی دنبال خبرش گشتم هیچی نبود، انگار اصلا یه همچین سدی وجود نداره...
آخرش تو بی بی سی یه چی پیدا کردم. براتو میزارم تو وبلاگ:

محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران به رغم ادامه برخی مخالفت ها، از آبگیری سد سیوند تا پایان هفته خبر داده است.

آقای احمدی نژاد که به استان فارس سفر کرده در جمع مردم مرودشت گفته است که آبگیری سد سیوند در همین سفر آغاز خواهد شد.

سفر هیات دولت به استان فارس ار روز دوشنبه آغاز شده و تا روز جمعه ادامه خواهد یافت.

خبر آبگیری سد سیوند در حالی منتشر شده که مخالفت ها نسبت به آبگیری این سد ادامه دارد و برخی کارشناسان نسبت به آسیب پذیری آثار باستانی منطقه در اثر افزایش رطوبت ابراز نگرانی کرده اند.

سد سيوند در ۱۰۰ کيلومتری شهر شيراز و ۵۰ کيلومتری تخت جمشيد بر روی تنگه بلاغی ساخته شده است که يکی از مکان های تاريخی است و به گفته برخی کارشناسان نزديک به ۱۰۰ محل باستانی در اين تنگه قرار دارد که با آبگيری سد زير آب خواهد رفت.

در تنگه بلاغی آثاری از دوران غارنشينی تا هخامنشی کشف شده و برخی می گويند که بسياری از آثار تاريخی اين منطقه هنوز کشف نشده است و با آبگیری سد تمام این آثار زیر آب خواهد رفت.

به گفته معترضان آبگيری سد سيوند، با آبگيری اين سد، ممکن است مقبره کوروش، پادشاه هخامنشی که در نزديکی سد قرار دارد به دليل رطوبت آسيب خواهد ببيند.

فاصله مقبره کوروش با درياچه سد حدود پنج کيلومتر است و برخی منتقدان می گويند با آبگيری سد، اختلاف سطح آب با آرامگاه به یک روایت به حدود ۴۰ متر و به روايتی دیگر، به ۴ متر خواهد رسيد.

مخالفان آبگيری سد می گويند محدوده آرامگاه کوروش در منطقه ای سيل خيز قرار دارد و در زمستان سال ۱۳۷۷ با جاری شدن سيل، تا پله دوم آرمگاه به زير آب رفته و وجود درياچه در پائين دست آرامگاه می تواند خطر آب گرفتگی محوطه پاسارگاد را بيشتر کند.

اما مقامات دولتی می گویند که نفوذ آب به منطقه پاسارگاد و مقبره کوروش مشکل چندانی ایجاد نمی کند و می توان جلوی آن را گرفت.

عتراض نسبت به ساخت سد سيوند و احتمال تخريب آثار تاريخی از چند سال پيش شروع شده و معترضان ساخت سد با برگزاری نشست های متعدد و ارسال نامه هايی به آيت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی، محمود احمدی نژاد رئيس جمهور و نمايندگان مجلس خواستار متوقف شدن ساخت سد و آبگيری آن شده اند.

سد سيوند که از نوع خاکی با هسته رسی است در شمال شيراز و بر روی رودخانه پلوار در محل تنگه بلاغی ساخته شده است.

تنگه بلاغی تنها جاده باستانی پادشاهی هخامنشی به طول ۱۸ کيلومتراست که پاسارگاد را به تخت جمشيد و شوش متصل می کرده است.

ارتفاع سد ۵۷ متر است و حجم مفيد مخزن آن ۱۵۰ ميليون متر مکعب برآورد شده است و مقامات وزارت نيرو می گويند ۱۰ هزار هکتار از اراضی پائين دست سد از آب آن استفاده خواهند کرد که بخشی از آن نيز برای تامين آب شرب مردم منطقه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وسعت درياچه سد حدود ۱۵ کيلومتر مربع برآورد شده و ۸۰ ميليارد تومان برای ساخت سد هزينه شده است.

آبگيری کامل سد دو تا سه سال طول خواهد کشيد اما تا به حال آبگيری سد چند بار به تاخير افتاده است.

1 comment:

Anonymous said...

ma omadim ke nagid kam lotfim.
khondim besyar moteasef shodim.